روش خشک کردن زعفران بصورت سنتی

خشک کردن زعفران
۴/۵ - (۴ امتیاز)

خشک کردن درست زعفران یکی از مواردی است که قیمت زعفران را تعیین می کند زعفرانی که از گل زعفران جدا میشود باید سریع عمل خشک کردن روی آن انجام دهید.

مواردی که باید در خشک کردن زعفران رعایت شود:

  1. محیطی که در آن زعفران خشک می شود باید کاملا بهداشتی باشد.
  2. زعفران باید با فاصله با زمین خشک گردد تا از تا هنگام راه رفتن مو پرز وغیره با زعفران قاطی نشود.
  3. زعفران را باید دور از دسترس نور مستقیم خورشید قرار داد.

خب حالا میخوایم روش های خشک کردن زعفران را بصورت سنتی براتون بگیم.

روش سنتی خشک کردن زعفران

در زمان های گذشته زعفرانی را که می خواستن خشک کردن آنرا به دو صورت خشک می کردند.

خشک کردن زعفران با استفاده از بخاری

در این روش روی بخاری چهارپایه ای را با ارتفاع یک متر درست می کردند و روی آنرا ۳ یا ۴ طبقه ایجاد می کردند که هر طبقه از توری های بسیار ریزی درست شده اند.بعد از آن زعفران تازه را روی آن گذاشته و بخاری را روشن می کنند تا زعفران با حرارت بخاری خشک بشود.

فقط در هنگام خشک کردن با استفاده از بخاری باید نکاتی را رعایت کنید.

  1. زعفران را باید طوری روی توری ها بزارید تا روی هم انباشته نشوند و باید آنرا بصورت پراکنده قرار دهید تا سریع تر خشک شوند.
  2. فاصله توری باید جوری باشد که زعفران روی آن سیاه نشود یا اینکه بسوزد.

خشک کردن زعفران در اتاق

بهترین روشی که در زمان های گذشته برای خشک کردن زعفران استفاده می شده است روش خشک کردن دراتاق است که به نوبه خود یکی از روشهای پرطرفدار در خشک کردن زعفران بوده است.

در زمانهای گذشته گل هایی که از زمین های کشاورزی آورده بودن را سریع پاک می کردند و زعفران آنرا در اتاقی که با استفاده از پارچه سفیدی پوشانده اند را با فاصله از هم قرار می دادند تا زعفران با استفاده از دمای همان اتاق خشک شوند که این روش سنتی ترین روش در خشک کردن زعفران بوده است.اما برای اینکه زعفران در محیطی بدون باکتری و میکروب خشک شده باشد در آن اتاق را بسته و از رفت و آمد به آن اتاق خودداری می کردند.

زمانی که زعفران خشک شده باشد باید آنرا با دو انگشت فشار داد اگه زعفران نرم شد یعنی اینکه فرآیند خشک شدن به خوبی طی شده است در غیر این صورت هنوز زعفران خشک نشده و باید فرآیند خشک کردن را دوباره انجام داد.

مدیر فروشگاه
ارسال دیدگاه