خواص گلبرگ های بنفش زعفران

گلبرگ زعفران
Rate this [لطفا به مطلب ما امتیاز بدهید]

گلبرگ های بنفش زعفران چه خواصی دارند؟

دم کرده گلبرگ زعفران بسیاری از امراض را رفع می‌کند. گلبرگ های این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان هستند که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می‌کنند. تا امروز گلبرگ ها دور ریخته می‌شدند اما در تکنولوژی جدید از گلبرگ زعفران در بسیاری از صنایع استفاده می‌کنند. باید دانست خواص گلبرگ زعفران به اندازه کلاله های آن است. گلبرگ های بنفش زعفران خاصیت دارویی و بهداشتی دارند. بهره دیگر گل زعفران در صنعت رنگرزی برای فرش و لباس است. در صنعت غذایی گلبرگ ها را به‌عنوان رنگ خوراکی استفاده می‌کنند. با شناخت خواص گلبرگ زعفران، صادرات این گیاه رونق بیشتری پیدا کرده است.

گلبرگ زعفران

گل زعفران در صنایع دارویی

۱- کاهش فشارخون: گلبرک زعفران به دلیل داشتن آنتوسیانین خاصیتی آرامش بخش و کاهنده فشارخون دارد. این ماده دارویی در رنگدانه گلبرگ ها نهفته است. عصاره آبی و اتانولی گلبرگ زعفران انقباضات و فشار خون را کاهش می‌هد.

۲- درمان افسردگی: عصاره اتانول در بدن فعالیت ضدافسردگی انجام می‌دهد. مولکول های فعال گلبرگ ها را ترکیبات فنولی تشکیل می‌دهند. فلانوئید و آنتوسیانین دو ماده فنولی هستند. آنتوسیانین کاهش درد و شادی آوری خوانده می‌شود که در درمان افسردگی تاثیر دارد.

۳- بیماری های قلبی: گل زعفران خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. مواد سرشار از آنتی اکسیدان در حفظ سلامت قلب مفید هستند. گلبرگ های گونه کروکوس که زعفران در این گروه قرار می‌گیرد از ترکیبات گلیکوزیدی، فلانوئیدی و آنتوسانین بهره می‌برند. این ترکیبات دارای خاصیت ضد اکسیدان هستند. دیگر خواص گلبرگ زغفران آنتی رادیکال بودن آن است که بدن و قلب را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می‌کند.

۴- سرطان: گل زعفران منبعی از ترکیبان فانکشنال و ضد رادیکال به شمار می‌رود که خاصیت ضدسرطانی دارد. آنتوسیانین ها که زیرگروهی از فلانوئیدها هستند مسئولیت ایجاد رنگ دهی بنفش، قرمز و آبی به گل و میوه ها را دارند. این ماده بسیار ارزشمند به دلیل تاثیر بر آنتی اکسیدان ها خاصیت ضدالتهاب و سرطان ایجاد می‌کند. یکی از خواص گلبرگ زعفران درمان سرطان کبد است.

۵- جلوگیری از نابینایی: از دیگر خواص گلبرگ زعفران می‌توان به بهبود دید چشم، جلوگیری از پیری زودرس و افزایش ایمنی بدن اشاره کرد.

۶- تسهیل در قاعدگی: دم کرده گل زعفران در تنظیم روند قاعدگی نقش موثری دارند.

گلبرگ زعفران به عنوان رنگ دهنده طبیعی

باتوجه به تحقیقاتی که بر نوع و میزان آنتوسیانین گلبرگ زعفران انجام شده است، از این منبع ارزشمند مقدار زیادی رنگ طبیعی و خوراکی استخراج می‌گردد. رنگ خوراکی گل زعفران می‌تواند جایگزین مواد قرمز سنتزی باشد که عوارض جانبی دارند.

رنگ طبیعی استخراج شده از گلبرگ زعفران از تنگ شدن عروق می‌کاهد. از گل زعفران می‌توان رنگ تولیدشده‌ای به صورت پودر یا مایع تهیه نمود. از رنگ زعفران در تهیه غذا، ژله، دسر، بستنی و نوشابه استفاده می‌کنند. گلبرگ های زعفران خواصی مشابه سایر قسمت ها دارند اما به دلیل پایین بودن سطح اطلاعات عمومی و کاربرد کم آن ها از قیمت پایینی برخوردار هستند. در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی تحقیقات گسترده‌ای بر کمی و کیفی مواد موجود در گلبرگ زعفران انجام شده است. طبق تحقیقات از این منبع ارزشمند می‌توان به‌عنوان باکیفیت ترین رنگ خوراکی استفاده نمود.

 

عرق گلبرگ های زعفران

از هر کیلو زعفران حدود هفت لیتر عرق به دست می‌آید. گلبرگ های خشک شده زعفران را می‌توان برای عرق گیری استفاده نمود. عرق گل زعفران خاصیت نشاط آوری، کاهش فشارهای عصبی آنی، ضدافسردگی و تقویت حافظه و مغز را دارد. سالانه حدود ۳۰هزار تن گل زعفران در ایران تولید می‌شود که تنها از کلاله های آن بهره گرفته می‌شود.


حتما بخوانید:درآمد زایی با زعفران


مربای گل زعفران

گلبرگ های خوش رنگ و مغذی زعفران در سفره های ایرانی جایگاه بالایی دارند. از این گل زعفران منحصر به فرد برای تهیه مربا استفاده می‌شود. گلبرگ های زعفران مزه خاصی به مربا می‌دهد. برای طعم دهندگی بهتر می‌توان گلبرگ ها را همراه با زعفران دم کرده استفاده نمود. رنگ و بوی مربای گلبرگ زعفران زبانزد است. شربت زعفران نیز یکی از خوراکی های بی نظیر بهره گرفته شده از زعفران است که طعم مربا را به خوبی تغییر می‌دهد. هم اکنون این مربا درحال آماده سازی برای رسیدن به تولیدانبوه است.

مدیر فروشگاه
ارسال دیدگاه