زعفران برای سرمایه گذاری بخریم یا خیر؟(آپدیت ۱۴۰۱)

Rate this [لطفا به مطلب ما امتیاز بدهید]

هم اکنون قیمت زعفران در بازار داخل چقدر است؟

بازار زعفران ایران همانطور که می دانید ثبات آنچنانی ندارد و بدلیل پراکندگی قیمت زعفران نمی توان قیمت دقیقی را داد اما از تاریخی که خبر قرار داد صادرات زعفران به قطر در رسانه ها پخش شد بازار زعفران در طول دو روز واکنش عجیبی به خود نشان داد و قیمت هر کیلو زعفران دسته(دخترپیچ) که در بازار بصورت نقدی ۲۴ میلیون تومان خرید و فروش می شد به قیمت ۲۶ میلیون تومان رسید و طبق معمول زعفران سرگل و نگین هم قیمت بالایی را در خود دید اما جالب اینجاست زعفران سوپرنگین روند افزایشی به خود نگرفت و در همان قیمت خودش باقی ماند.ولی نقش اصلی و تعیین کننده قیمت زعفران عرضه و تقاضا می باشد که در کدام جنس تقاضا بیشتر باشد.

با توجه به آغاز برداشت زعفران از اول آبان آینده بازار به میزان تولید بستگی دارد،لذا پیش بینی نمی توان در این بازه کرد.و گیاه زعفران زیر زمین است و مانند محصولات زراعی و باغی نیست که بتوان برآوردی راجع به تولید داشت.به همین دلیل باید تا آخر آبان ماه صبر کرد تا کامل این محصولات برداشت شود.

تجارت خارجی زعفران امسال چگونه است؟

طبق قرارداد رسمی که بین ایران و قطر بسته اشت یکی از بزرگترین قرارداد های زعفران است ضمن تثبیت جایگاه ایران به عنوان قطب اول تولید و عرضه زعفران گام بلندی در جهت نزدیکتر کردن قیمت زعفران ایران به قیمت بازار جهانی برداشته خواهد شد.بعضی از کارشناسان معتقد هستند که این قرارداد می تواند روی قیمت اثر گذار باشد و از خام فروشی زعفران جلوگیری خواهد کرد.می توان این نوید را به کشاورزان داد که امسال هیچگونه نگرانی بابت فروش زعفران در بازار نداشته باشند و با خیالی آسوده می توانند محصول خودشان را به بازار عرضه کنند.طبق قرار ایران موظف است در تاریخ اول اکتبر ۲۰۲۲ اولین محموله خود را به قطر ارسال کند و حجم کل باری که باید ایران به قطر بدهد بالای ۲۰۰ تن می باشد.

saffron iran and qatar

صادرات زعفران اسپانیا در شش ماه اول سال چگونه بوده است؟

طبق گزارشات آماری که از اتاق بازرگانی اسپانیا تهیه شده است که این داده ها مربوط به تاریخ ۶ ماه اول سال ۲۰۲۲ می باشد.حجم تجارت خارجی اسپانیا در این ۶ ماه در بخش زعفران به میزان ۴۲ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۲۲۰ یورو بوده است.

پنج کشور اول مقصد صادرات زعفران اسپانیا به ترتیب:

  • ایالات متحده آمریکا(۵ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۷۳۰ یورو)
  • ایتالیا (۳ میلیون و ۷۶۹ هزار و ۸۰۰ یورو)
  • سوئد (۱ میلیون و ۴۹۶ هزار و ۸۰۰ یورو)
  • ایالات متحده عربی (۱ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۴۹۰ یورو)
  • فرانسه (۱ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۹۷۰ یورو)

پنج کشور اول مبداء واردات زعفران اسپانیا به ترتیب:

  • جمهوری اسلامی ایران(۱۸ میلیون و ۴۳۳ هزار و ۲۴۰ یورو)
  • افغانستان (۱ میلیون و ۶۷۲ هزار و ۳۶۰ یورو)
  • یونان (۶۲۹ هزار و ۵۴۰ یورو)
  • پرتغال (۳۸ هزار و ۹۶۰ یورو)
  • ایتالیا (۳۰ هزار و ۶۳۰ یورو)

صادرات زعفران ایران به اسپانیا در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به زمان مشابه سال گذشته (۸ میلیون و ۹۸۱ هزار و ۲۲۰ یورو)،که با توجه به این رقم رشد ۱۰۵ درصدی داشته است.

saffron spain

کلام آخر”نتیجه گیری”

طبق تحقیقاتی که کارشناسان سایت زعفران مهتو داشته اند با توجه به کمبود زعفران از ماه تیر به بعد قیمت زعفران امسال روند افزایشی خواهد داشت و مثل آبان پارسال از قیمتی که دارد بالاتر خواهد شد و می توان برای سرمایه گذاری روی این محصول حساب باز کرد.

شما میتوانید جهت خرید زعفران بصورت عمده و با کیفیت ضمانتی با ما تماس بگیرید کارشناسان ما سعی دارند که به موقع پاسخ شما را بدهند.لازم به ذکر است زعفرانی که خریداری می کنید میتوانید همراه با برگه آزمایش و پلمپ از ما تحویل بگیرید.

شماره تماس جهت مشاوره:

آقای سُهی:۰۹۱۵۲۰۳۵۰۶۸

مدیر فروشگاه
ارسال دیدگاه