چگونه زعفران خوب بخریم؟

saffron052.jpg
Rate this [لطفا به مطلب ما امتیاز بدهید]

چگونه زعفران خوب بخریم؟

روش های شناسایی زعفران تقلبی

متقلبان برای سنگین کردن زعفران چه کارهایی می کنند؟

زعفران با اصالت و مطمئن بخرید

شناسایی زعفران تقلبی از جمله تکنیک هایی است که به راحتی در منزل قابل انجام است. زعفران گرانترین ادویه دنیاست و بدیهی است که افراد زیادی سعی می کنند با انواع روش های تقلب سود خود رو از تجارت زعفران افزایش بدهند.

به طور کلی تقلب های زعفران به چهار دسته تقسیم می شوند.(که البته به این تعداد محدود نخواهند ماند و متقلبان دائماً در حال ابداع روش های جدید برای تقلب در این محصول هستند.)

  • استفاده از رنگهای مصنوعی.
  • سنگین کردن زعفران با رنگ های مصنوعی.
  • استفاده از مواد خارجی.
  • استفاده از خامه رنگ شده زعفران.

saffron023.jpg

از رنگ های مصنوعی برای رنگ کردن اجزای خارجی که به زعفران اضافه می شود استفاده می کنند. رنگ محلول زعفران رنگ زرد بسیار دلپسندی می باشد در حالی که رنگ های مصنوعی پس از حل شدن، رنگ قرمز و نارنجی را ایجاد می کنند.

اجزای خارجی که ممکن است همراه با زعفران وجود داشته باشند، شامل کاکل ذرت خشک شده، خامه خشک شده زعفران، ریشه های گوشت گوساله هستند. اما همانگونه که در بالا هم گفته شد ممکن است در آینده موادی به این لیست اضافه شود !!!

ریشه زعفرانی که از گل جدا می شود شامل دو بخش است. یک بخش سفید رنگ، که به صورت لوله ای بلند می باشد که به آن  نام خامه زعفران  گفته می شود .و بخش های قرمز رنگ و معروف زعفران که پرچم زعفران هستند. تعداد این پرچم ها عموماً  ۳ عدد ولی در مواردی پرچم ها ۴ تا ۶ گانه هم در گل زعفران مشاهده می شد که به تغذیه زعفران در سال قبل بر می گرده. این پرچم ها به صورت شیپوری از پایین به سمت انتها و اندازه آن ها بزرگ می شود والگوی شناخت چشمی زعفران از محل همین لبه ها بر روی پرچم زعفران است.

برای این کار آب نمک، آب قند، نوشابه و از روغن ها استفاده می کنند. به این ترتیب حتی اگر زعفران خشکِ خشک شود، همین میزان اندک قند یا نمک می تواند سبب افزایش وزن زعفران شود.

آب نمک.jpg

حال می خواهیم می دانیم که چه گونه زعفران خوب بخریم؟ در ادامه به چند روش برای تشخیص زعفران تقلبی اشاره می کنیم.

برای تست وجود روغن در زعفران، کافی است مقداری زعفران را لابه لای برگ کاغذ سفید( و برای تشخیص بهتر برگه کاهی)  فشار بدهیم تا خورد شود . اگر زعفران روغن یا نمی دار باشد روی کاغد ردّی به جای می گذارد که اگر ردی به جا ننموند تست بعدی را انجام می دهیم.

مقدار کمی زعفران رو بین دندان ها خورد کنید تا مزه زعفران را بچشید. مزه طبیعی زعفران تلخ و تند است. اگر مزه شیرینی یا شوری حس کردید بدونید که کمی اضافه تر برای زعفران پول پرداخت کردید.

پرچم های زعفران رنگ قرمز تیره ای دارند که خیلی براق نیست.ریشه براق زعفران می تواند نشونه ای از روغنی بودن زعفران باشد.

بوی زعفران، بوی مطبوع و انرژی بخشی است که بسته به کیفیت زعفران و روش خشک کردن اون متغییر است. بوی تند و زننده می تواند نشان از بی کیفیت بودن زعفران باشد.

آخرین تکنیکی که به شما معرفی کنیم، تکنیک حل کردن زعفران در آب و نظاره کردن سرعت حل شدن و رنگی هست که تولید می شود. ریشه های زعفران در آب داغ ۴ تا ۵ دقیقه طول می کشد تا رنگ خود رو آزاد کنند، اما در آب سرد ممکن است ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان بر باشد، اما در هر دو حالت میزان رنگ محلول زرد رنگ خواهد بود و هر رنگ دیگر نشان استفاده از رنگ دهنده های مصنوعی دارد.

اگر مقدار زیادی زعفران را در مقدار کمی آب بریزیم رنگ اون نارنجی تیره خواهد بود که با اضافه کردن آب ، زرد رنگ خواهد شد.

اگر زعفران شما به سرعت رنگ خود را آزاد کرد و کاملاً سفید شد، ممکن است یک ماده خارجی رنگ شده از قبیل کاکل خشک شده یا خامه زعفران به آن اضافه شده باشد و پرچم زعفران، به صورت کامل رنگ خود را از دست نمی دهد و به علاوه لبه هایی که قبلا به آن اشاره کردیم به صورت برجسته قابل مشاهده خواهد بود.

حال که روش های شناسایی زعفران تقلبی را تا حدودی یاد گرفتید می توانید از زعفرانی که در منزل استفاده می کنید را تست کنید و از خلوص آن اطمینان حاصل کنید.

مدیر فروشگاه
ارسال دیدگاه