انواع زعفران و ویژگی ها

Rate this [لطفا به مطلب ما امتیاز بدهید]

اگر از استفاده کننده‌گان زعفران باشید، می‌دانید که در بازار انواع زعفران با قیمت و ویژگی‌های متفاوتی از قبیل رنگ و عطرهای غلیظ تر و حجم‌های پر تر وجود دارد.

هر کدام از این دسته بندی‌های متفاوت معین می‌کنند که چه قسمت خاصی از گیاه زعفران در این بسته بندی وجود دارد، پس نام شرکت و شهر تولیدی و.. در این بسته بندی‌ها تعیین کننده انواع زعفران نیستند و فقط زردی و قرمزی رنگ زعفران بسته بندی‌های متفاوت‌تر می‌سازد.

اگر در بازار دسته بندی‌های متفاوتی از انواع زعفران بجز موارد پایین دیدید، بدانید که آنها شاخه‌ای از ۴ دسته بندی اصلی بالایی را تشکیل می‌دهند. در این نوشته ۴ دسته‌بندی اصلی را با تمام ویژگی‌های آن بررسی خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

شرکت‌های تولیدی، انواع زعفران را در بسته بندی‌های متفاوت برای تمایز بین انواع آن‌ها به بازار عرضه می‌کنند، که در بین انواع زعفران‌ها ۴ دسته اصلی نگینی، دسته، پوشال و سرگل بیشتر یافت می‌شود.

انواع زعفران :

  • زعفران سرگل
  • زعفران نگین
  • زعفران پوشال
  • زعفران دسته یا دختر پیچ
  • خامه‌ی زعفران

قبل از شروع بهتر است بدانید که کلاله و خامه زعفران، به ترتیب بخش‌های قرمز و زرد زعفران را تشکیل می‌دهند.

زعفران سرگل

زعفران سرگل رایج‌ترین نمونه زعفران است و اغلب مشتریان این نمونه از زعفران را بیشتر می‌شناسند. در این نمونه از قسمت زردی زعفران یا ریشه آن خبری نیست و  و فقط قسمت رشته بریده زعفران یا کلاله آن به صورت جدا جدا و تمیز وجود دارد.

زعفران سرگل با نام های دیگری چون سر قلم، سر ریشه و ممتاز هم شناخته می‌شود و در خارج از کشور هم به عنوان All-Red (کاملا قرمز) شناخته می‌شود که زعفران ممتاز مقداری خامه هم به همراه دارد؛ نهایتا اینکه در بین انواع زعفران، سرگل بیشتر از بقیه مصرف دارد.

 

زعفران نگین

وقتی به میزان خامه این زعفران در مقایسه با زعفران پوشال معمولی نگاهی می‌اندازیم، می‌بینیم که شباهت‌های زیادی به آن دارد ولی از نظر ضخامت، پوشال معمولی ظریف‌تر است.

در میان انواع زعفران، این مدل هم خاصیت رنگ دهی فوق العاده بالایی دارد، هم چنین بسیار معطر است، و از نظر ظاهری، زعفران نگین بسیار حجیم و زیبا است.

زعفران پوشال

در مقایسه با انواع زعفران مثل سرگل این محصول مقداری زردی به همراه دارد و درصد بیشتری از این محصول را کلاله قرمز رنگی تشکیل می‌دهد و فقط درحدود ۲ الی ۳ میلی‌متر، خامه دارد. در مقایسه با انواع زعفران ها مثل دسته این محصول بخاطر وجود داشتن کلاله، رنگ دهی بالاتری هم دارد. بخاطر ترکیب مقداری از خامه با کلاله در این محصول، مشتریان هم اعتماد بیشتری هم به این محصول برای اصل بودن آن دارند.

این محصول درجات مختلفی از ۱ تا ۳ دارد.

زعفران دسته یا دخترپیچ

در بسته بندی این محصول از تمامی رشته زرد زعفران یا فلامیت آن استفاده می‌کنند. اگر به تصویر پایین نگاهی بیندازید، کلاله های قرمز رنگ را به همراه خامه زرد مشاهده می‌کنید. در میان انواع زعفران، از این محصول به عنوان اصلی‌ترین نوع آن یاد می‌شود چرا که تمامی یک رشته زعفران در این محصول وجود دارند و در کنار هم آن‌ها را خشک کرده‌اند.

برای مرتب سازی این ترکیب، آن‌ها را به صورت یک سویه و یا دو سویه بر روی هم قرار می‌دهند و سپس به وسیله نخ آن‌ها را دسته پیچ کرده‌اند. بخش زرد رنگ آن حدودا ۳ الی ۵ میلی‌متر یا ۲۵ تا ۳۰ درصد محصول را تشکیل می‌دهد و بخش قرمز آن می‌تواند بلندتر و یا کوتاه‌تر از خامه آن باشد و باید بین ۷۰ تا ۷۵ درصد باشد.

برای دسته بندی به صورت یک سویه باید کلاله‌ها جدا روی هم قرار بگیرند و خامه‌ها نیز جدا، و در دسته بندی دوسویه نیز کلاله‌ها در دو طرف محصول هستند و خامه‌ها را وسط آن‌ها قرار می‌دهند.

احتمالا بدانید که دسته بندی دوسویه مشتری بیشتری را هم به خود جلب می‌کند، چرا که رنگ قرمز آن عیان‌تر است. این محصول با نام‌های متفاوتی مثل زعفران دخترپیچ هم شناخته می‌شود.

این زعفران در سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان زعفران درجه ۴ شناخته می‌شود و در خارج کشور به عنوان Bunch (دسته ای) یا Red & White شناخته می‌شود.

مدیر فروشگاه
ارسال دیدگاه