طرز تهیه”شله زرد”فوق العاده خوشمزه+نکات تزیین آن(شله زرد)

۳.۴/۵ - (۷ امتیاز)

شله زرد یه دسر بسیار خوشمزه و شیرین می باشد که از قدیم الایام در ایران بعنوان نذری در هیئت های عذاداری یا مجالس پخش می شده است.علت اینکه بیشتر از این دسر در همه جا استفاده می کنند طریقه طبخ آسان آن نیز می باشد.پس ادامه مطلب را با مقاله زعفران مهتو از دست ندید.

چگونه شله زرد درست کنیم؟

ساخت شله زرد زیاد پیچیده نیس و باید برای پخت آن یک کم حوصله داشته باشید.قبل از توضیح دستور بگم که از هر چیز بعنوان پیمانه میتونید استفاده کنید.مثلا اگر یک لیوان دسته دار بعنوان پیمانه استفاده کردید کل مواد اولیه باید طبق دستور با همون لیوان اندازه بزنید.

چگونه شله زرد درست کنیم؟

مواد لازم برای پخت شله زرد:

  • برنج نیم دانه محلی (یک پیمانه)
  • آب(هشت پیمانه)
  • شکر بین ۱/۵ الی ۳ پیمانه(متناسب با ذائقتون شکر بریزید)
  • کره(بیست گرم)
  • روغن مایع(دو قاشق غذا خوری)
  • گلاب(۱/۲ پیمانه)
  • دانه ی هل (۳ عدد)
  • زعفران(یک مثقال)

طرز پخت “شله زرد”+فوت و فن

برنج رو حتما از یک روز قبل خیس کنید.یک پیمانه برنج رو بشورید و با ۸ پیمانه آب خیس کنید و بذارید یک روز کامل بمونه.سپس برنج رو با همون میزان آبی که خیس خورده تو قابلمه بریزید و بذارید رو حرارت ملایم.حدود یک ساعت زمان میبره که برنج کاملا پخته بشه و دونه هاش از هم شکفته بشه.بستگی به نوع برنجی که استفاده میکنید حتی ممکنه قبل از پخت کامل برنج،آبش کاملا کشیده بشه که شما باید کمى آب جوش اضافه کنید . وقتى برنج بقدر کافى پخت ، زعفران غلیظ دم شده رو بهش اضافه کنید و خوب هم بزنید. رنگ شله زرد به زعفرانى هست که بهش میزنید ، پس بهتره دست و دلباز باشید.بعد از این مرحله باید شکر رو به تدریج به شله زرد اضافه کنید و هم بزنید. اندازه ى شکر دست خودتون هست، اگر خیلى نمیخوایین شیرین باشه بنظرم ١/۵ پیمانه شکر کافیه.اینو هم در نظر داشته باشید وقتى دارین شله زرد رو میچشین ، که کاملاً داغه ولى وقتى سرد میشه از میزان شیرینیش کم میشه.شکر که اضافه شد، شله زرد آب میندازه،بعد از اضافه کردن شکر نوبت به خلال بادام (که با کمى گلاب خیس کردید)،کره و روغن میرسه، یه مقدار که رو حرارت موند، در نهایت هل و گلاب رو اضافه کنید.براى اضافه کردن هل ، سه تا دونه هل رو بکوبید و بندازید تو قورى و چند قاشق آب جوشیده روش بریزید و بذارید دم بکشه. از صافى رد کنید و به شله زرد اضافه کنید. آخرین مرحله دم دادن شله زرد هست. بهتره یه دم کن رو قابلمه بذارید و حدود ده دقیقه تا یه ربع بذارید شله زرد دم بکشه. مواظب باشید ته نگیره. غلظت شله زرد نه خیلى سفت و نه خیلى شل باشه.

چنتا نکته هم بگم که حتماً اول زعفران رو به شله زرد اضافه کنید و بعدش شکر بریزید، به این علت که اگر اول شکر بریزید،دانه هاى شکر نمیذارن برنج به خوبى رنگ زعفرون بگیره.

وقتى میخوایین شکر رو اضافه کنید، شله زرد زیادى آب دار نباشه که با اضافه کردن شکر بازم آب میندازه.

نکته:حتماً سعى کنید برنج محلى نیم دانه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:خواص بی نظیر زعفران برای زنان و مردان

تزیین شله به دلخواه

در تزیین شله زرد باید از سلیقه خودتون استفاده کنید و کاری است دل بخواهی.بعضی افراد شله زرد را با استفاده از دارچین تزیین می کنند اما من امروز یجور دیگه تزیین کردم که امیدوارم خوشتون بیاد.

مواد لازم برای تزیین شله زرد:

خب حالا به دو صورت میخوایم با بادام روی شله زردمون رو تزیین کنیم اول اینکه بادام را در آب بریزید تا پوست آن جدا شود بعد آنرا روی شله زردتون به سلیقه خودتون بچینید من هم از بادام پوست کنده استفاده کردم هم بادام با پوست بعد از آن با مغز پسته حاشیه آنرا تزیین کنید و در پایان گل محمدی و دارچین را روی آن اضافه کنید.شله زرد ما آمادس.

نوش جان…

تزیین شله زرد


کلام آخر مدیر:

باید امروز حواسمان باشد

که اگر قاصدکی را دیدم

آرزوهایم را بدهم

تا برساند دست خدا

مدیر فروشگاه
دیدگاه کاربران
۱ دیدگاه
ارسال دیدگاه