طریقه پاک کردن گل زعفران

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)

با توجه به نزدیک شدن فصل برداشت گل زعفران سعی نموده ایم مطلبی در رابطه با پاک کردن و خشک کردن آن تهیه نماییم برای آشنایی با این روش ها با ما همراه باشید.
نکات حائز اهمیتی که قبل از پاک کردن گل زعفران باید بدانید.

پاک-کردن-گل-زعفران2
گل زعفران غنچه حاصل برداشت پر زحمت کشاورزان در زمان طلوع آفتاب می باشد، اگر قصد برداشت بهترین گل زعفران با عیار بالا را دارید قبل از طلوع خورشید اقدام به چیدن نمایید چرا که چیدن آن نیز راحت تر می باشد. زعفران را باید در همان روز برداشت پاک کرد تا از پلاسیده شدن گلبرگ ها و کلاله ها جلوگیری شود بعد از برداشت و چیدن گل های زعفران کمی به آن استراحت دهید تا ملایم شود زیرا پاک کردن گل غنچه و جداکردن گلبرگ ها از یکدیگرسخت می باشد و ممکن است کلاله و خامه نیز آسیب ببینند. قبل و بعد از پاک کردن زعفران حتما دست های خود را با مایع دست شویی شست و شو دهید، می توانید برای رعایت بیشتر بهداشت از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید.
سه روش برای جداسازی و پاک کردن زعفران وجود دارد: دسته یا دخترپیچ، پوشال، ممتاز(نگین و سرگل)

پاک-کردن-گل-عفران

۱- دسته (دخترپیچ)

در این روش سه کلاله همراه با خامه سفید رنگ از بین گلبرگ ها جدا می شوند و روی یکدیگر قرار داده می شوند و در نهایت با نخ سفید ابریشمی دسته بندی می شوند، زعفران دخترپیچ را باید با دقت زیادی خشک نمود چراکه اگر تعداد زیادی از کلاله ها و خامه ها روی یکدیگر قرار گرفته باشند امکان کپک زدن زعفران وجود دارد. این روش از سوی جهاد کشاورزی توصیه نمی شود دلیل آن انباشته شدن تعداد کلاله های زیاد روی همدیگر می باشد که با فراهم نمودن مکانی مرطوب بستر رشد میکروب ها مهیا می شود، این روش زعفران بی کیفیتی را روانه بازار می کند و عیار زعفران را از همه لحاظ بو، عطر، طعم و خاصیت کاهش می دهد.

۲- پوشال

کلاله زعفران با ۱ الی ۲ سانتی متر خامه یا ریشه از گلبرگ جدا می شود به طوری که سه کلاله به همدیگر متصل می باشند. این روش، روش آسانی محسوب می شود و خشک کردن آن نیز زحمتی ندارد.

۳- ممتاز

ممتاز به سه روش تقسیم می شود: سوپر نگین، نگین، سرگل

الف: سوپرنگین

جدا کردن زعفران به طوری که سه کلاله بدون هیچ گونه سفیدی به یکیدیگر متصل باشند، این روش پاک کردن به سختی انجام می شود ولی زعفران محبوب خریداران می باشد، بالاترین قیمت مختص سوپر نگین می باشد.
ب: نگین

جداسازی کلاله از قسمت سفیدی خامه که اندکی از سفیدی خامه به چشم می آید ولی همچنان سه کلاله به همدیگر متصل می باشند، جزو زعفران های با کیفیت محسوب می شود.

ج: سرگل زعفران

قسمت کلاله از خامه جدا می شود ولی اینبار اتحادی بین کلاله ها دیده نمی شود و از یکدیگر جدا می باشند.
با شرح زوش های فوق بارز است که زعفران ممتاز سوپر نگین، نگین و سرگل زعفران جزو بهترین زعفران های با کیفیت محسوب می شوند.
زعفران های سوپرنگین، نگین، سرگل زعفران، پوشال و دسته مرغوب قائنات و خراسان جنوبی را می توانید با طی کردن فرآیند خرید اینترنتی، خریداری نمایید. فروشگاه معتیر مهتو با قیمت مناسب زعفران عمل فروش زعفران را انجام می دهد و قصد دارد با ساخت مجموعه ای وسیع تر بسته بندی هایی را برای زعفران صادراتی به کشورهای مختلف انجام دهد.
برای خرید سرگل و نگین زعفران با بسته بندی های شیک و کادویی به قسمت فروشگاهی سایت مراجعه نمایید.

مدیر فروشگاه
دیدگاه کاربران
بدون دیدگاه
ارسال دیدگاه