علائم شوری آب و خاک در درختان پسته

Rate this [لطفا به مطلب ما امتیاز بدهید]

شوری در درختان پسته مهمترین عارضه فیزولوژیک می باشد و هر ساله خسارات فراوانی را به بار می آورد.

علائم شوری:

حاشیه سوختگی یکنواخت اطراف برگ ها، این حاشیه سوختگی به رنگ قهوه ای کم رنگ (خاکی رنگ) بوده و به تدریج پیشروی کرده و گاه تمام سطح برگ را فرا گرفته و فقط رگبرگ اصلی باقی می ماند ضمنا این سوختگی در برگ به صورت موجی دیده می شود (مثل خشک شدن چای در نعلبکی) سوختن نوک میوه های همراه با خارج شدن صمغ.

نحوه درمان: بهترین روش برای مبارزه با شوری انجام آبیاری می باشد که بهتر است ابتدا خاک کنار تنه به صورت تشتکی به شعاع ۵۰ سانتیمتر برداشته شود و آب داخل تشتک نیز برود. ضمناً چنانچه باغدار قادر به آبیاری کل زمین نیست می تواند آب را با تانکر یا ظرف فقط داخل تشتک ها بریزد و از اضافه نمودن کودهای ازته به این درختان خودداری شود.

*ریز برگی درختان پسته (قرمز و یا سرخو ):

در این عارضه برگ و میوه درختان پسته ریز و قرمز می شود و میوه های پوک می شوند ابتدا این عارضه در یک درخت در مزرعه یا یک شاخه در یک درخت پدیدار می شود اما بعد از چند سال باعث خشک شدن درخت می شود.

نحوه درمان: عامل عارضه ریزبرگی در درختان پسته کمبود عناصر مس و آهن است که می توان آنرا از طریق خاک در اختیار گیاه قرار داده و یا محلولپاشی با فرم کلاته این عناصر از اواسط اردیبهشت تا اواسط خردادانجام می شود.

*اختلاف علائم شوری با بیماری گموز در درختان پسته:

دو عامل خشکیدگی درختان پسته شوری و گموز می باشد (بیش از ۹۰ درصد از مواد و می توان با علائمی آنها را از هم متمایز نمود. (با نگاه ظاهری به درخت)

۱- در شوری ابتدا برگ و سپس میوه خشک می شود اما در گموز برگ و میوه با هم خشک می شوند.

۲- در گموز یکباره به حالت طبیعی خشک می شود. (سبز خشک) اما در شوری برگها از حاشیه به صورت منظم شروع به خشک شدن نموده و به تدریج به رگبرگ اصلی می رسد رنگ برگها قهوه ای کم رنگ و اثرات خشک شدن موجی روی برگها دیده می شود.

۳- در گموز میوه ها به حالت طبیعی خشک می شوند اما در شوری، از نوک اکثر دانه های پسته صمغ ترشح شده و سیاه می شود و سپس دانه خشک می شود.

۴- درختی که به واسطه گموز خشک شده باشد خود به خود هرگز سبز نمی شود. اما درختی که به واسطه شوری خشک شده باشد می تواند دوباره از نوک شاخه ها جوانه تازه زرد و سبز شود.

مدیر فروشگاه
ارسال دیدگاه