عیار زعفران چیست؟

۴/۵ - (۴ امتیاز)

عیار زعفران  با عوامل مختلفی  سنجیده میشود که مهتمرین آن قدرت رنگدهی و سپس عطر و طعم میباشد.

عامل اصلی رنگ زعفران عنصری است بنام کروسین که در زعفران بالای۲۲۰ میرسد و در زعفران سایر مناطق دنیا به ندرت به بالای ۲۰۰،که در زعفران سرایان به دلیل برداشت زعفران در ساعات قبل از طلوع آفتاب و اقلیم منطقه این عیار بالاتر از سایر مناطق است.

البته تایید رنگ دهی زعفران در ازمایشگاه های خصوصی معتبر بوده نه برگه ازمایشگاه خود شرکت ها که به صورت تشریفاتی صادر وهمراه رعفران ارسال میگردد

ارزش بالای زعفران باعث شده افراد سودجو در پی استفاده از تقلبات بسیار در این محصول گردند.از جمله این تقلبات زعفران کم فروشی از طریق مرطوب کردن زعفران افزودن ناخالصی به زعفران و…. میباشد.مهمترین تقلب در زعفران رنگ کردن موادی چون جوانه گندم و ذرت و گوشت گاو و… بوده که قابل شناسایی بوده و با روشهای تقلب شناسی زعفران تشخیص داده میشود.اما مهمترین روش استفاده از سفیدی زعفران(ریشه زعفران) و رنگ کردن آن با خود زعفران است که در آزمایشات نیز مشخص نمیگردد و در قیمت نیز تاثیر بسزایی دارد و فقط از طریق خرید از شرکت ها یا اشخاص معتبر باید از این سواستفاده جلوگیری نمود

 

انواع زعفران در ایران معمولا به ۴ شکل تقسیم می شوند. زعفران پوشال ، زعفران دسته یا دختر پیچ ، پوشال نگین و سرگل

زعفران پوشال

زعفران پوشال در واقع کلاله های قرمز رنگ متصل به هم همراه با ۱ تا ۴ میلی متر خامه یا ریشه زرد رنگ گل زعفران هستند . به علت وجود خامه بیشتر قدرت رنگ دهی آن مابین ۱۷۰ تا ۲۵۰ می باشد .
زعفران دسته یا دختر پیچ

 

کلاله قرمز رنگ زعفران به همراه ۳ تا ۵ سانتی متر خامه متصل به آن که به صورت مرتب کنار هم چیده شده نخ پیچ یا به اصطلاح دختر پیچ می شوند . قدرت رنگ دهی زعفران دسته بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ می باشد .
پوشال نگین

چنانچه کلاله های قرمز رنگ و درشت زعفران به صورت سه شاخه متصل به هم ، بدون خامه ( قسمت زرد رنگ ) از گل جدا شوند ، زعفرانی حجیم بدست خواهد آمد که گران بهاترین و فاخرترین نوع زعفران است و به آن پوشال نگین می گویند . حدودا قدرت رنگ دهی آن بین ۲۳۰ تا ۲۷۰ می باشد .
زعفران سرگل

زعفران سرگل همان کلاله های کاملا قرمز رنگ و بریده شده ( جدا از هم) زعفران هستند که در آن هیچگونه خامه یا ریشه ای وجود ندارد و قدرت رنگ دهی آن بین ۲۱۰ تا ۲۶۰ می باشد . زعفران سرگل( ممتاز ) بسته به اینکه از چه قدرت رنگ دهی ، طول و ضخامت میزان شکستگی و نرمی موجود در آن ، قابل درجه بندی است که شرکت تعاونی نگین زعفران خراسان آن را به دو دسته تقسیم نموده است .
سرگل سوپر ممتاز
سرگل ممتاز

مدیر فروشگاه
دیدگاه کاربران
۳ دیدگاه
ارسال دیدگاه