قیمت زعفران به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت زعفران
Rate this [لطفا به مطلب ما امتیاز بدهید]

زعفران به عنوان کالای صادراتی باارزش و تاثیر گذار در بورس کشور همانند ارز و طلا قیمت یکسانی ندارد و در طول روز ممکن است چندین بار تغییر کند، اما آیا دلیل های دیگری وجود دارند که در قیمت آن تاثیر گذار باشد؟

زعفران صادراتی

بی شک به عنوان محصولی پررنج  و زحمت عواملی وجود دارند که قیمت آن را تعیین می کنند ، در ادامه تمامی آنها را بیان خواهیم کرد.

نوسانات نرخ ارز

همانطور که در ابتدا بیان کردیم به عنوان محصولی باارزش با تغییر دلار، قیمت این محصول نیز تغییر میکند.

میزان درخواست خارجی و داخلی

ایران هر ساله میانگین ۲۳۰ تن زعفران را به سراسر جهان صادر می کند قطعا با کاهش تقاضاهای کشورهای خارجی قیمت آن به کمترین حد خود می رسد.

میزان عرضه زعفران

بارز است اگر سالی زعفران به وفور یافت شود قیمت آن پایین می آید ولی اگر در طی یک سال برداشت زعفران کافی نباشد محصولی کمیاب به شمار رفته و قیمت آن به حداکثر می رسد.

عیار زعفران

در مقاله های قبلی از انواع زعفران مطالبی را ارائه نمودیم، زعفران به انواع نگین، سرگل، پوشال و دسته (دختر پیچ) تقسیم می شود در این میان نگین و سرگل به ترتیب، قیمت های صدر جدول را به خود اختصاص داده اند.

تعرفه های گمرکی و مالیاتی برای زعفران صادراتی

برای صادر زعفران به کشورهای مختلف تعرفه های گوناگونی وجود دارد که همه اینها تاثیرات بسزایی در قیمت زعفران دارند.

عرضه کشورهای رقیب

ایران اولین و برترین کشور تولید زعفران صادراتی می باشد اما با گذشت زمان و ارزش بالای این محصول شاهد هستیم که این محصول در کشورهای اروپایی نیز کشت می شود با به وجود آمدن رقیب های زیاد و فراوانی زعفران ممکن است قیمت آن کاهش یابد.

زمان خرید زعفران

آبان ماه فصل برداشت گل زعفران می باشد در این ماه میزان زیادی از  گل زعفران را می توان در استان هایی همچون خراسان جنوبی و رضوی مشاهده کرد، فراوانی گل زعفران و یا کمبود آن در تغییر نمودار قیمت ها اثر گذار می باشد.

مخارج کشاورزان برای برداشت گل زعفران

پیاز زعفران با وجود سازش با کمبود آب ولی همچنان در طول سال دوبار نیاز به آبیاری دارد اوایل آبان و اوایل آذر ماه. با وضعیت خشکسالی کشور و کمبود آب در چاه موتورها ممکن است آبیاری برای برخی کشاورزان گران تمام شود، بعد از آبیاری پیاز زعفران نیاز به کود شیمیایی دارد، همچنین برای هموار کردن سطح زمین می بایست از ماشین آلات سبک کشاورزی استفاده شود که این موارد نیز می توانند در قیمت ها اثر گذار باشند در حال اینکه این محصول بعد از برداشت نیاز به پاک شدن و خشک کردن نیز دارد که هرکدام از اینها نیز می توانند مخارجی را به کشاورزان تحمیل کنند.

تغییرات جوی و آب و هوا

در فصل پاییز و هوای سرد برداشت محصول سخت می شود و یا ممکن است هوای بسیار سرد به گل زعفران آسیب رسانده و آن را دچار یخ زدگی و یا سرمازدگی کند و در کل زعفران را از بین ببرد، کاهش عرضه زعفران سبب افزایش قیمت آن می شود یا بالعکس.

علاوه بر موارد ذکر شده فوق کیفیت و عیار زعفران بسیار مهم می باشد در همین راستا برای خرید زعفران مرغوب می توانید از فروشگاه معتبر مهتو نسبت به خرید اقدام نمایید، زعفران اعلا و ممتاز مهتو دست رنج چندین کشاورز نمونه خراسان جنوبی و قائنات می باشد، مفتخریم تا خریدی با اطمینان را با ما تجربه کنید.

مدیر فروشگاه
ارسال دیدگاه