مدت زمان نگهداری زعفران

Rate this [لطفا به مطلب ما امتیاز بدهید]

مدت زمان نگهداری زعفران

مدت زمان نگهداری زعفران چقدر است؟

نگهداری زعفران در شرایط محیطی چگونه است؟

بهترین زعفران با ماندگاری خوب را از کجا تهیه کنیم؟

زعفران قابلیت ماندگاری بسیار بالایی دارد ؛ به طوری که می توان گفت این ادویه با ارزش، هرگز غیر قابل استفاده نمی شود.اگرچه کیفیت آن در نگهداری های طولانی مدت پایین می آید. مدت زمان ماندگاری زعفران در شرایط محیطی مناسب بسیار بالاست و با همان ظاهر و کیفیت روز اول می تواند باقی بماند.

برای اینکه زعفران های تر و تازه را نگهداری کنید، اشتباه ترین کار این است که آن را بسته بندی کرده و در فریزر قرار دهید. بهترین کار این است که ابتدا آن را خشک کنید و بعد آن را ساییده و دم کرده و بعد فریز کنید.

برای اینکه هنگام نگهداری زعفران رنگ خود را حفظ کند، بهتر است آن را بکوبید و آن را الک کنید و بعد به دم کردن آن اقدام کنید.

برای اینکه زعفران شما در حین نگهداری خاصیتش را از دست ندهد بهتر است که در درجه اول آن را در ظروف فلزی و بعد در ظروف شیشه ای نگهداری کنید. بنابراین توصیه نمی‌شود که از ظروف پلاستیکی برای نگهداری زعفران استفاده کنید چرا که این قبیل جنس ها موجب می شوند که زعفران خاصیت خود را از دست بدهد.

اگر هم از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید ، این نکته را بد نیست بدانید که با قرار گرفتن این نوع ظروف در زیر تابش مستقیم نور خورشید، باعث تغییر رنگ و افت چشمگیر کیفیت زعفران می‌شود.

زعفران خاتم

اگر در خانه مقدار زیادی زعفران نگهداری می‌کنید حتما آن را در ظرف شیشه‌ای دربسته در محلی خشک و تاریک قرار دهید. زعفران باید دور از نور و رطوبت باشد.
با توجه به اینکه اسانس (مواد معطر) زعفران قابل تبخیر شدن است در صورت نگهداری نامناسب، به مرور زمان اسانس آن تبخیر شده و از اثرات دارویی و طعم و مزهٔ آن کاسته می‌شود و مرغوبیت آن از دست می‌رود.

چون مواد معطر گیاه یعنی اسانس در حالت پودر شده، بسیار سریع‌تر از پودر نشده ی آن تبخیر می‌شود، بهتر است زعفران را تا موقع مصرف پودر نکنیم و یا در صورت پودر کردن در ظرف در بسته نگهداری کنیم.

به هیچ‌وجه همه زعفرانتان را پودر نکنید چون در اینصورت زودتر بو و خواص خود را از دست می‌دهد، سعی کنید در زمان استفاده این کار را انجام دهید.

نگهداری زعفران در ظرف پلاستیکی باعث از بین رفتن خواص و عطر و رنگ آن می‌شود.

 

مدیر فروشگاه
ارسال دیدگاه