چرا باید زعفران را مستقیم از دست کشاورز خریداری نماییم؟

Buy-saffron-from-farmer1
Rate this [لطفا به مطلب ما امتیاز بدهید]

چرا باید زعفران را مستقیم از دست کشاورز خریداری نماییم؟

در بازار ایران کسانی هستند که زعفران را از کشاورز خریداری می کنند و بعد از آزمایشات و پاکسازی زعفران بسته بندی شده یا بصورت فله بفروش می رسد.
اما در این وسط دلالانی هستند که فقط به فکر منافع خود هستند و زعفرانی که کشاورز تولید میکند را خریداری و با تقلب در آن قیمت زعفران را پایین آورده و فروش خود را بالا می برند.
و در این میان ضرر اصلی را کشاورز می بیند.و از همه مهمتر دیگه آن اعتمادی که مصرف کننده از کشاورز داشته را از دست میدهد.

Buy saffron from farmer

زعفران را با قیمت ارزان نخرید!!!

ارزش زعفران اصلی اینقدر بالاست که قیمت نمیشه براش تعیین کرد ولی متاسفانه کسانی هستند در بازار زعفران بخاطر اینکه برند خودشان را در بین مردم جا بیاندازند سفیدی زعفران را با رنگ خود زعفران رنگ کرده و به عنوان زعفران اصلی به مشتریان خود می فروشند و به همین خاطر ارزش زعفران اصلی را کم میکنند و موجب پایین آمدن قیمت زعفران می شوند.

چگونه زعفران اصل از تقلبی را تشخیص دهیم؟

زعفران اصل شکل شمشیری مانند را دارا می باشد البته نا‌گفته نماند همه در این بین زعفران سوپرنگین از لحاظ شکل با زعفران های دیگر فرق میکند و کلاله های آن به شکل راسته و صاف می باشد زیرا زعفران سوپر نگین به وسیله دستگاه های مخصوص خشک و فرآوری می شود و زعفران اصل عطر و بوی خیره کننده ای دارد و بوی آن نه زیاد تند است نه زیاد کم بو. نشانه های زعفران اصل:

زعفران اصل سرعت رنگدهی آن پایین می باشد و زود رنگ نمی دهد

طعم زعفران تلخ می باشد

زعفران با کیفیت به شکل شیپوری است

زعفران با کیفیت چرب نیس

برداشت زعفران در صبح زود

کشاورزان منطقه خراسان جنوبی بدلیل اینکه شغل اصلی آن ها کشاورزی و دامپروری می باشد به شغل خود عادت کرده اند و محصولی هم که تولید می کنند برای آن زحمت بسیاری کشیده اند اما زعفران محصولی است که نیاز به بررسی ها و آبیاری مناسبی دارد و باید در هر دوره از آبیاری محلول پاشی شود تا پیاز آن دچاره کرم و آفت نشود.
به همین خاطر کشاورزان این منطقه باید دقت خودرا در پرورش این نوع گیاه بالا ببرند تا در هر دوره برداشت بتوانند محصول خوب و با کیفیتی را برداشت کنند از جهتی دیگر برداشت بالایی را داشته باشند.
قیمت گل زعفران در همه نقاط کشور با هم فرق می کنند چون گل زعفران بهترین جایی که برای کشت آن مفید است منطقه خراسان جنوبی می باشد زیرا خاک حاصلخیز و آب کافی این منطقه و مهم تر از همه نوع آب و هوا در کشت این گیاه تاثیر گذار است.و ناگفته نماند نوع کود و محلولی هم که استفاده می شود تاثیر بسزایی روی این محصول دارد.
بغیر از خراسان جنوبی بقیه شهرهای ایران مثل تربت حیدریه و مشهد و شهرهای دیگر به کاشت زعفران پرداخته اند اما از لحاظ کیفیت و نوع رنگدهی هیچکدام به زعفران خراسان جنوبی نرسیده اند تربت حیدریه برداشت گل زعفرانی را دارد از منطقه خراسان جنوبی هم بیشتر می باشد اما از لحاظ کیفیت و عیار و زعفران خراسان جنوبی نمی رسد.

برداشت گل زعفران در چه ماه و چه وقت برداشت می شود؟

برداشت گل زعفران اوایل ماه آبان می باشد و گاهی اوقات تا اواسط ماه آبان هم قابل برداشت نمی باشد و کشاورزان قبل از طلوع آفتاب برای چیدن گل زعفران به صحرا رفته و این محصول با ارزش را برداشت می کنند تا بصورت غنچه برداشت کنند و این جور برداشت بسیار ساده تر می باشد چون که یکی از خاصیت هایی که گل زعفران دارد این است که هنگام طلوع آفتاب گل ها از هم باز می شود و برداشت آن بسیار سخت می شود.
نوع پیاز منطقه خراسان جنوبی از همه مناطق بهتر و کم خاک تر است چون که شیوه آبیاری آن طوری است که روی اصول انجام می شود. دیده شده در بعضی مناطق از کشور ما پیاز زعفران کشت می شود ولی نوع آبیاری آن جوری است که پیاز را پس مدتی پوک و کرم زده می کند زیرا نوع آب و آبیاری باعث خرابی پیاز می شود.
یکی از خاصیت های پیاز زعفران این است که به آب زیادی احتیاج ندارد و در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری حاصل خودرا می دهد و به همین دلیل مناطقی که در آن بارندگی بسیار است مثل شمال اصلا برای کشت زعفران مناسب نیس.پیاز زعفران در تابستان خواب می باشد و هیچ فعالیتی ندارد و در زمستان فعالیت خود را شروع می کند.

 

مدیر فروشگاه
ارسال دیدگاه