آب و هوای مناسب برای کشت پیاز زعفران

پیاز زعفران1
Rate this [لطفا به مطلب ما امتیاز بدهید]

آب و هوای مناسب برای کشت پیاز زعفران

تاثیر آب و هوای مناسب برای کشت پیاز زعفران چه میزان روی گلدهی تاثیرگذار است؟

کشت پیاز زعفران در چه مناطقی امکان پذیر است؟

آیا می توان در هر منطقه ای پیاز زعفران را کاشت؟

پیاز زعفران

آب و هوا برای کشت پیاز زعفران

زعفران گیاهی است گرمسیری و در نقاطی که آب و هوای معتدل داشته و دارای تابستان های گرم و خشک و آفتابی و پاییز و زمستان نسبتا ملایم دارد، به خوبی رشد می کند. مقاومت زعفران در مقابل سرما زیاده بوده و تا ۲۰- درجه سانتی گراد را تحمل می کند. البته سرمای شدید و طولانی می تواند اثر منفی زیادی بر عملکرد محصول داشته باشد.

به عنوان شاهد می توان به کاهش بیش از ۹۰ درصد محصول زعفرانِ بعضی از نواحی در پی سرمای شدید سال ۱۳۸۶ اشاره کرد. لازم است بدانیم در زمینه آستانه تحمل زعفران و دماهای مورد نیاز رشد آن به تحقیقات کامل و دقیق نیاز است.

کمربند کشت پیاز زعفران در جهان بین عرض جغرافیائی ۳۰ تا ۴۰ درجه شمالی است. لازم به ذکر است که تاثیر آب و هوای مناسب برای کشت پیاز زعفران ممکن است در همه شرایط صادق نباشد زیرا احتمال دارد گیاه به صورتی با محیط سازگار شود چنانچه در همدان که در ردیف شهرهای سردسیری ایران است، زراعت زعفران نتایج رضایت بخشی داده است.

جداسازی ریشه زعفران از گل

این گیاه در یک محدوده حرارتی ۱۵ – درجه سانتیگراد در زمستان تا ۴۰ + درجه سانتیگراد در تابستان را تحمل میکند. ارتفاع مناطق کشت زعفران از سطح دریا از حدود ۸۰۰ تا ۲۳۰۰ متر از سطح دریا متغیر است. این گیاه در ارتفاعات بیشتر از ۱۳۰۰ متر محصول مناسبتری تولید میکند.

پیاز زعفران تابستان فعالیت ندارد، دوره بیداری و فعالیت آن از حدود آبان تا اردیبهشت است و با شروع فصل گرما برگ هایش زرد شده و می خشکد و پیاز به خواب می رود پس زمین های گرم و خشک جای مناسبی برای کشت زعفران است. و این از شرایط تاثیر آب و هوای مناسب برای کشت زعفران نشات میگیرد.

زعفران با توجه به شرایطی که دارد احتیاج به آب فراوان ندارد ولی مقدار لازم برای آن باید حتما در زمان مورد نیاز فراهم شود در غیر این صورت در زمان محصول نتیجه مورد انتظار را نخواهد داد.

در دوره خواب یا استراحت پیازچه های زعفران (تابستان) بارندگی یا آبیاری برای آن مضر است بنابراین کشت و کار آن در مناطق گیلان و مازندران و مناطق گرم جنوب کشور معمول نیست.دمای هوا و زمان اولین آبیاری در میزان برداشت و کیفیت محصول تاثیر مستقیمی دارد.

حداکثر دمای هوا بین ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد و در ارتفاع  ۱۳۰۰ تا ۲۳۰۰ متر از سطح دریا، برای کاشت زعفران بازدهی بهتری نشان داده است.

خاک زمین برای زعفران باید سبک یا ترکیبی از شن و رس باشد که پیاز بتواند در این مدت علاوه بر تامین مواد غذایی، در مقابل شرایط خاص منطقه ای نیز مقاومت نماید. بنابراین جهت رشد و نمو مناسب گیاه و تولید محصول مرغوب و مطلوب زمین های حاصلخیز و زهکشی شده بدون درخت با خاک (لومی، لیمونی، رسی و شنی) و آهک دار که Ph آن بین ۷-۸ باشد بر زمین های شور، فقیر و مرطوب، اسیدی می توان ترجیح داد.

مدیر فروشگاه
ارسال دیدگاه