زعفران دختر پیچ چیست

زعفران دختر پیچ2
۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

نام های دیگر زعفران دسته چیست ؟

زعفران دسته

زعفران رشته ای

زعفران دخترپیچ

زعفران رشته کامل

saffron bounch

saffron red & white

کاربرد زعفران دسته چیست ؟

اگر از افرادی هستید که دوست دارید زعفران را به روشی که قدیمی ها استفاده می کردند تهیه کنید ، یا اینکه زعفران را به شکل طبیعی اش بخرید ، یا آنکه میخواهید از خرید زعفران اصل مطمئن شوید ، زعفران دسته که از دیرباز در ایران مرسوم بوده است و آنرا به نوعی مادر سایر انواع زعفران می دانند ، بهترین گزینه برای شما می باشد چون در این نوع از زعفران امکان تقلب و کلاهبرداری بسیار پایین است و حتی در صورت چنین کاری براحتی با بررسی چشمی و آزمایشگاه قابل تشخیص است .

 

چرا دختر پیچ ؟

بدلیل اینکه از دیرباز عملیات جداسازی و بسته بندی زعفران توسط دختران غیور روستایی صورت میگرفته است به آن زعفران دخترپیچ میگویند . البته جالب است بدانید که در بعضی از مناطق جهان عملیات جداسازی و بسته بندی زعفران فقط توسط دختران انجام می شود و بانوان در آن نقشی ندارند !

 

 زعفران دسته شامل چه قسمت هایی است ؟

قسمت سپید زعفران که به آن کُنج می گویند ، قسمت زرد که تلاقی بین سپیدی و قرمزی است و در نهایت  کلاله ها یا همان قسمت قرمز رنگ زعفران . در زعفران دسته شما تمامی اجزا زعفران رادر کنار یکدیگر می بینید ( کلاله ها یا ۳ شاخه های زعفران به همراه خامه یا سپیدی زعفران ) . قسمت سپید رنگ یا همان خامه زعفران باید در حدود ۳۰ % کل محصول را تشکیل دهد و قسمت قرمز رنگ نیز باید چیزی در حدود ۷۰% کل محصول را تکشیل دهد . بخش خامه نهایتا ۳ تا ۵ میلیمتر می باشد .

 

چگونه زعفران دسته تولید می شود ؟

زعفرانکاران حرفه ای شهرستان سرایان سحرگاه بر سر مزارع زعفران خویش حاضر شده و باید قبل از طلوع آفتاب همه گل ها را جدا کرده باشند .


😀دلیل اینکه زعفران سرایان دارای عطر ، طعم و رنگ فوق العاده است همین مورد میباشد البته باید شرایط محیطی و اقلیمی سرایان را نیز در نظر داشت 😀


در نهایت با انتقال گل ها به مکانی خاص ، طی عملیات جداسازی قسمت های مد نظر از گل جدا شده و به صورت مرتب در کنار یکدیگر چیده می شوند . نهایتا در حالت نیمه خشک آنها را با نخ سپید رنگی می بندند .

 

چرا زعفران دسته با نخ بسته میشه ؟

به دلیل اینکه بعد از خشک شدن ، زعفران شکل دسته و موزون خود را حفظ نماید  و از هم نپاشد . هم چنین باید یادآوری کنیم که زعفران دسته با نخ سپید بسته بندی می شود تا اگر زمان فروش مقداری به طول انجامید رشته نخی ، رنگ خود را به زعفران پس ندهد و کیفیت ، اصالت و سلامت محصول را به خطر بیاندازد .

 

آیا زعفران دسته انواع دارد ؟

بله زعفران دسته دارای ۲ نوع می باشد . به طور کلی تمامی محصولات زعفرانی براساس مقدار رنگ دهی ، میزان شکسته و نرمه موجود در محصول ، ضخامت کلاله ها ، طول کلاله ها ، محل قطع شدن کلاله ها و پیچ و تاب داشتن محصول و البته در مورد محصول دسته براساس نوع چینش تقسیم بندی می شود .

زعفران دختر پیچ

 

چجوری زعفران دسته را تشخیص بدیم ؟

زعفران دسته براحتی به دلیل شکل ظاهری اش قابل تشخیص است و نیاز به راهنمایی خاصی ندارد چون سپیدی و قرمزی زعفران یکپارچه توسط یک نخ بسته شده اند و  رشته کامل زعفران خود گویای همه چیز است.

چگونه بفهمم زعفرانی که خریده ام مرغوب است ؟

هرچه کلاله های زعفران در بسته شما بیشتر باشند مرغوبیت محصول خریداری شده بیشتر است . هم چنین کلاله های موجود در بسته خریداری شده هر چقدر بلند تر و درشت تر باشند قیمت آن محصول بیشتر است . البته لازم به ذکر است که برای تشخیص کیفیت و اصالت کالا همواره از طریق بررسی چشم و آزمایشگاه میتوان بهره جست .


✅لازم به ذکر است که زعفران مهتو محصول تولیدی امسال را می فروشد و این نکته خوبی است زیرا زعفرانی تازه خریداری کرده اید

 

زعفران دختر پیچ1

 

بیشتر بخوانید:خرید زعفران دختر پیچ

مدیر فروشگاه
دیدگاه کاربران
بدون دیدگاه
ارسال دیدگاه