بهترین روش نگهداری از زعفران جهت حفظ عطر و طعم آن کدام است؟

روش-نگهداری-زعفران
۵/۵ - (۱ امتیاز)

زعفران یا طلای سرخ، یک ماده غذایی بسیار مهم و ارزشمند است که در صورت نگهداری درست می‌توان از خواص، عطر و طعم آن نهایت بهره را برد. اگر طرز نگهداری از زعفران مناسب باشد می‌توان آن را تا چهار سال نیز نگهداری کرد. زعفران به شدت به رطوبت، نور خورشید، و حرارت و گرما حساس است و اگر در این شرایط قرار بگیرد ممکن است آسیب ببیند. در ادامه این مقاله بهترین روش نگهداری از زعفران جهت حفظ عطر و طعم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

زعفران در چه شرایطی آسیب می‌بیند؟

عوامل مختلفی وجود دارند که باعث کاهش کیفیت محصول و تحت‌تأثیر قرارگرفتن عطر و طعم آن می‌شوند. از جمله این عوامل عبارت‌اند از:

  • قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید باعث خواهد شد تا زعفران کم‌رنگ‌تر شود و طعم و عطر محصول نیز تحت‌تأثیر قرار بگیرد.
  • قراردادن زعفران در محیط‌های بسیار گرم باعث خواهد شد تا محصول خشک شود. (بهترین دما برای نگهداری از زعفران ۲۰ درجه است)
  • اگر محیط مرطوب باشد، شرایط نگهداری از زعفران مناسب نیست و ممکن است کپک بزند.
  • درصورتی‌که زعفران به طور مداوم در معرض هوا قرار بگیرد به‌احتمال بسیار زیاد کیفیت آن کاهش پیدا خواهد کرد.

دقت کنید که نباید اجازه دهید شرایط محیطی باعث کاهش کیفیت عطر و بوی زعفران شود؛ زیرا درصورتی‌که عطر و بوی زعفران تحت‌تأثیر قرار بگیرد، محصول کیفیت بسیار پایینی پیدا خواهد کرد.

علاوه بر رعایت نکات بالا، در نگهداری از این محصول حتماً نکات زیر را مدنظر خود قرار دهید:

  • زعفران را در ظروف دربسته قرار دهید. (ظروف فلزی و یا شیشه‌ای دربسته مناسب هستند)
  • محصول را در کنار مواد غذایی دارای بوی زیاد قرار ندهید.
  • این محصول را در بسته‌بندی مناسب، در کابینت و یا در کمد خشک، نگهداری کنید.

با رعایت تمامی نکات بالا می‌توانید نگهداری طولانی مدت از زعفران را در دستور کار خود قرار دهید.

نگهداری از زعفران دم‌کرده

در بسیاری از اوقات ممکن است شما مقداری بیش از نیاز خود دم کنید و قصد دارید باقی‌مانده آن را تا مصارف بعدی خود نگهداری کنید. در ابتدا بهتر است برای دم‌کردن، زعفران را روی حرارت مستقیم قرار ندهید و آن را به‌صورت غیرمستقیم با استفاده از بخار کتری و یا سماور دم کنید.

پس از دم‌کردن می‌توانید زعفران دم‌کرده را درون یک ظرف بریزید و آن را به مدت ۱۴ روز در یخچال نگهداری کنید. نگهداری از زعفران در یخچال مناسب‌تر است. دقت کنید که ظرف نباید پلاستیکی باشد. در صورتی که نیاز به نگهداری از زعفران برای طولانی مدت، آن را درون فریزر قرار دهید.

نگهداری از زعفران خشک

نحوه نگهداری از زعفران خشک بسیار راحت‌تر است و می‌توان آن را برای مدت‌های طولانی‌تر نگهداری کرد. شما می‌توانید این محصول را به‌صورت رشته‌ای و یا سابیده نگهداری نمایید. درصورتی‌که زعفران را به‌صورت خشک و رشته‌ای نگهداری کنید، عطر آن برای مدت طولانی‌تری حفظ خواهد شد. بعد از تهیه این محصول می‌توانید آن را در یک ظرف دربسته شیشه‌ای یا فلزی که نور به آن نفوذ نمی‌کند نگهداری و آن را در دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید.

در صورت سابیده شدن زعفران می‌توانید آن را نگهداری و در صورت نیاز به مصرف، راحت‌تر از آن استفاده کنید. حتماً دقت کنید که به مقدار نیاز زعفران را بسابید؛ زیرا زعفران سابیده زودتر طعم و عطر خود را از دست خواهد داد. علاوه بر این، این شکل از زعفران زودتر از شکل خشک و رشته‌ای رطوبت را جذب خواهد کرد؛ بنابراین حتماً آن را به در محیط‌های خشک نگهداری کنید.

طرز-نگهداری-از-زعفران

سخن پایانی

به توجه به اهمیت نگهداری از زعفران، در این مقاله این مورد بررسی شد. شما باید به این نکات دقت کنید تا رنگ، طعم و عطر محصول تحت‌تأثیر قرار نگیرد. دقت کنید که به دلیل قیمت مناسب‌تر ظروف پلاستیکی و کاغذی، معمولاً محصول در این بسته‌بندی‌ها در بازار به فروش می‌رسد. بعد از تهیه باید آن را به ظروفی از جنس شیشه و یا فلز انتقال دهید. اگرچه می‌توان تا مدت‌ها زعفران را به شکل پودری و دم‌کرده استفاده کرد؛ اما حتی‌الامکان آن را به شکل خشک و رشته‌ای نگهداری کنید.

مدیر فروشگاه
ارسال دیدگاه