تاثیر زعفران بر بیماری فشار خون

زعفران برای فشار خون
Rate this [لطفا به مطلب ما امتیاز بدهید]

زعفران یا طلای سرخ، ارزش تغذیه‌ای بسیار زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین خواص آن، کاهش فشار خون است. این محصول سرشار از املاح و آنتی‌اکسیدان‌ها است. علاوه بر این، طبع خشک آن نیز تأثیر بسیار زیادی بر سلامت قلب و در نتیجه کاهش فشار خون خواهد داشت. در صورت استفاده مناسب و البته متعادل می‌توان از خواص زعفران برای فشار خون بالا بهره برد.

اهمیت کنترل فشار خون با زعفران

بیماری فشار خون به‌صورت کاملاً خاموش پیشرفت و زندگی بسیاری از افراد جامعه را تهدید می‌کند. دلایل مختلفی مانند افزایش سن، رژیم غذایی ناسالم، شرایط ارثی، استرس، فشارهای زندگی و بسیاری دیگر از عوامل باعث ایجاد فشار خون در افراد می‌شوند.

به دلیل ریسک بالای بیماری فشار خون، کنترل و حتی درمان آن، با استفاده از گیاهان دارویی و رژیم غذایی سالم، توصیه می‌شود. بسیاری از افراد جامعه بر این باور هستند که زعفران باعث افزایش فشار خون می‌شود؛ درحالی‌که این ادعا به‌هیچ‌عنوان صحیح نیست و به دلیل ترکیباتی که این گیاه دارد، نقش مؤثری در کاهش فشار خون خواهد داشت.

زعفران و غلظت خون

زعفران دارای املاح و ترکیباتی مانند کروسین (عامل رنگ‌دهی زعفران)، پیکرو کروسین (موجود در کلاله زعفران)، سافرانال (ایجاد شده به دلیل حرارت و رطوبت دهی زعفران) و کروستین است. تمامی این املاح تأثیر مثبتی بر روی کاهش فشار خون، در افراد مبتلا به این بیماری، خواهند داشت. لازم به ذکر است که مطالعات و تحقیقات اثبات شده‌ای تأثیر زعفران بر درمان غلظت و فشار خون را نشان می‌دهد.

خواص زعفران برای تقویت قلب

زعفران سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضروری است؛ بنابراین مصرف آن باعث منظم‌شدن ریتم قلب و تنظیم فشار خون خواهد شد. علاوه بر این، زعفران طبع گرم و خشکی دارد. از این جهت نیز مصرف آن برای سلامتی قلب مفید خواهد بود.

استفاده از زعفران باعث کاهش مقاومت عروقی خواهد شد. این مورد عامل بسیار مهمی در کاهش فشار خون است.

نحوه استفاده از زعفران برای فشار خون

بهترین راه مصرف زعفران برای کنترل فشار خون، استفاده از آن به‌عنوان دم‌نوش است. برای تهیه این دم‌نوش بهتر است مقداری از زعفران را با آب‌جوش ترکیب کنید. بعد از دم کشیدن، می‌توانید از عسل برای شیرین‌کردن آن استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید از مقداری گلاب هم برای معطر شدن دم‌نوش خود بهره بگیرید.

فشارخون-با-زعفران

کلام آخر

اگرچه زعفران خواص بسیار زیادی برای سلامتی انسان دارد؛ اما تأثیر آن بر روی فشار خون دارای اهمیت بالینی زیادی نیست. بااین‌حال می‌توان از آن به‌عنوان یک مکمل پیشگیری‌کننده از بیماری فشار خون استفاده کنید. دقت کنید که باید زعفران را به‌اندازه مصرف کنید. با مصرف بیش از اندازه، نه‌تنها از خواص زعفران برای فشار خون بهره نخواهید برد؛ بلکه متوجه ضررهای آن نیز خواهید شد. علاوه بر این، حتماً توجه کنید که زعفران اصلی را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

مدیر فروشگاه
ارسال دیدگاه